Natuur ... en feestjes in de Northern Territory - Reisverslag uit Darwin, Australië van Ramona Gennep - WaarBenJij.nu Natuur ... en feestjes in de Northern Territory - Reisverslag uit Darwin, Australië van Ramona Gennep - WaarBenJij.nu

Natuur ... en feestjes in de Northern Territory

Door: Ramona van Gennep

Blijf op de hoogte en volg Ramona

15 Augustus 2007 | Australië, Darwin

Zo ja daar zijn we dus weer met de twee-wekelijkse update,.. nou ja zo rond de 2 weken dan. Het was vooral 1 week met sighseeing trips en 1 week chillen en feesten ;-)

Dag 242: 1 augustus
Na de laatste update van de weblog op de computer in de stad ben ik na een heerlijke cocktail met Mark (diegene waarbij ik logeer) terug gereden naar zijn huis. In de stad overigens ook nog een 3-daagse trip naar Kakadu National Park geboekt en wat zakelijke dingetjes geregeld. Na 4 weken t thuisfront gelijk maar even gebeld, ze waren al bezorgd, en Mark heeft ons op een pizzatje getrakteerd. Verders lekker aan de rode wijn gezeten.

Dag 243: 2 augustus
Super tof van Mark want hij neemt mij, zijn zoontje en een andere collega van 't werk mee naar Litchfield National Park. Het is nog wel een uur of 2 rijden ofzo maar dat is voor de aussies niks en daarom makkelijk als een dagtripje vanuit Darwin te doen. Litchfield is samen met Kakadu de grootste trekpleister van deze regio.... we zijn vandaag dus niet de enigen in het park, maar het valt nog mee met de drukte gelukkig. Het park kent een aantal zeeeer mooie watervallen, gorges, kreken en waterholes zal ze dat hier noemen. Kortom; water volop en dat betekent zwemmmennn dussss!! Lekker van het zonnetje genieten en de natuur in ons opnemen, daar staat deze dag toch wel voor. Althans voor mij dan want de aussies genieten natuurlijk ook steevast allemaal van hun biertje. Echt ongelofelijk; elke local heeft een tinnie (blikje bier)in zijn hand en zijn daarmee ook meteen te herkennen. 9 Uur of 10 uur, nee hoor geen probleem helemaal niet te vroeg, biertje??. Het blijft me ondanks mijn verblijf hier van 4 maanden toch nog steeds verbazen. En moet toegeven toch wel blij te zijn dat ik deze gewoonte nog niet over heb genomen. Verstandig he?! Wat je overigens hier ook overal in het park ziet zijn metershoge termietenbergen, sommigen wel van 6 meter hoog! Echt super bizar en indrukwekkend om te zien. Tegen het einde van de dag keren we terug richting Darwin wat vanaf het midden van het park toch zeker nog 3 uur rijden is. Onderweg zien we daarom nog een super mooie zonsondergang. Mark is een goede gastheer want hij trakteert nog een op een pastatje en tegen 10'en duik ik erggg vol en voldaan lekker mijn bedje in.

Dag 244: 3 augustus
Zo en dat was een heerlijke nachtrust zeg waarmee ik deze ochtend al om jaja 5 uur op sta. Kon ik ook goed gebruiken want er staat weer 2 nachten slapen in een swag op het programma. Mark en een vriend zetten me om 6 uur nml. af in de stad voor mijn 3-daagse 'unleashed' tour in Kakadu NP. Dat is de net wat avontuurlijkere versie van de meeste trips naar Kakadu, wat mij wel aansprak he zo avontuurlijk ik wel niet ben haha. Anyway om 6 uur is het verzamelen en uur later rijden we met de groep (9 man en gids) Darwin uit en doe ik onderweg toch nog effetjes een klein tukkie tot de eerste plasstop. Ik heb ook weer mooi een stoel voor in de bus bemachtigd, net zoals de adelaide - alice spings trip, waarmee je nu eenmaal meer van de omgeving opneemt vind ik. Onze eerste echte stop is bij Mary River Wetland NP. Hier gaan we met een boot voor 1,5 uur de Mary rivier op op zoek naar krokodillen. De omgeving is overigens ook erg indrukwekkend hoor en het gebied kent zeer veel watervogels. Maar goed we zijn hier natuurlijk voor de grootste attractie gekomen,... de krokodillen!! Deze rivier kent 1 van de hoogste concentraties ter wereld van deze reptielen (we hebben t dan over het stuk waarover wij varen al over 100'en exemplaren). Ik kan niet wachten iig want heb er tot nu toe pas 1tje vanaf een afstand gezien. Nou ja en dat ze hier zitten dat blijkt want we zien er in totaal denk wel zo'n 50, in alle soorten (zoetwater en zoutwater) en maten (van 1 meter tot 5 meter). Echt best wel heftig hoor die beesten. En het gebied is ook oogstrijkend mooi. Volop genieten hier!! Superrr. Top start van deze trip dus en natuurlijk ... wat foto's verder. Na deze trip is het tijd voor de lunch wat hotdogs van de BBQ is vandaag. Lekker australisch dus weer. We rijden daarna verder en binnen een uur zitten we in Kakadu NP waar we doorrijden naar onze eerste sightseeing stop in het park; Ubirr. Daar bekijken we een aantal aboriginal rotstekeningen van 100'en jaren oud en komen we op toch wel 1 van de mooiste uitkijkpunten van deze reis; over de Narab floodplains. WWOOWWW wat is het hierrr mooi zeg en het uitzicht adembenemend mooi, kippenvel gewoon. Ik kan hier echt wel uren zitten, kijken, omgeving in me opnemen en luisteren naar alle dierengeluiden... echt superr. Helaas moeten we alleen door want het is nog een paar uur rijden naar onze campeerplek van deze nacht. Zeker een plekje waar ik nog wel eens terug zou willen komen... vooral tijdens het regenseizoen, want dan staat hier gewoon alles onder water. Nauwelijks voor te stellen nu met de droogte en de hitte. Maar goed we rijden nog een uur of 3 verder, waarvan ruim een uur in het donker en dan is het de boel uitladen, kampvuur maken, kamp opzetten en kokkerellen. Met reisgenoot Drew geniet ik deze avond heerlijk van al zijn wijntjes, ik word weer verwend hoor!, en kletsen tot ruim 1 uur verder, erg gezellig bij het kampvuur. Bel volgens mij de laatste van de hele camping die in zijn swag stapt haha.

Dag 245: 4 augustus
Pfoe gelukkig geen kater deze ochtend en omdat we gisteren tot laat hebben gereden hoeven we er vanochtend gelukkig ook niet zo vroeg uit. Aan het ontbijt, douchen, spullen inladen, swags oprollen en 2 uur verder stappen we onze 4WD bus in op weg naar Jim Jim Falls. Die 4WD hebben we hier ook nodig zeg want het is me een ' behoorlijk' bobbelig zandpaadje moet ik zeggen, absoluut niet met een gewone auto te doen. Eenmaal op het parkeerterrein bij de watervallen voelt t al weer erggg warm aan en dat betekent dus dat de pittig wandeling die op het programma staat nog een stukkie pittiger zal worden. We wandelen en klimmen nml. naar de top van de watervallen. Het is een stevige klim, af en toe zoeken naar het juiste pad en duurt uiteindelijk 3 uur voordat we er zijn. Van de waterval is er nu in het droogte seizoen weinig over (volgens de gids is er over een week of wat zelfs helemaal geen waterval meer), maar het uitzicht maakt alles goed want is echt weer spectaculair te noemen. Ook de pijn in de benen is meteen weg. Natuurlijk wat foto's hier en even later klimmen we wat lager waar de ' 2de val' van de waterval is. Hier is ook een poeltje en daar maken we vanzelfsprekend meteen gebruik van want we kunnen wel wat afkoeling gebruiken. Na deze zwem is het weer ruim 2 uur terug wandelen en afdalen. Eenmaal uitgeput en nu echt met pijn in de benen terug bij de bus duiken we op de welverdiende lunch. De middag sluiten we af met een wandeling naar de ' bodem' van de waterval. Het is helaas nog steeds over rotsen klimmen, m'n benen kunnen bijna niet meer. Opgelucht strijk ik dan ook neer op t strandje bij de waterval en duik ik meteen het verfrissende water in. Daarnaast is het hier toch ook weer genieten hoor van al het moois om me heen; ik word omgeven door rode en oranje zandsteenformaties, blauwe lucht, het mooie strandje en wat bomen en bosjes,... zie je het voor je?! Helaas komt er ook aan dit feestje een einde want ik wil toch echt voor het donker terug zijn van weer zo'n klim over die rotsen. Met pijn en moeite haal ik net de bus en zak ik onderuit met de schoenen uit en voeten in de lucht neer op mijn stoel. Vanavond ligt ook echt iedereen vroeg in bed na deze waanzinnige maar uitputtende dag.

Dag 246: 5 augustus
Wonder boven wonder, zie je ik word nog eens sportief haha, geen pijn in de benen hoor!! ... Alleen speelt het rugje volgens mij een beetje op van het slapen in die swag. Een matras kan je het ook noemen waarop je ligt, meer een matje. Afijn vandaag rijden we verder naar nog zo'n heerlijke plek in het park; de Barramundi waterval. We wandelen daar direct naar de top (wat een stuk minder zwaar is dan gisteren gelukkig) wat dat schijnt DE spot hier te zijn. Dat blijkt ook meteen want we zijn niet de enigen die hier van de 'waterholes' komen genieten. Boven aan de waterval zijn dus allemaal waterholes ontstaan met kleine watervalletjes. We hebben hier een heerlijk ochtendje chillen met zwemmen, zonnen en lezen op deze op spot. Eenmaal terug genieten we van onze laatste lunch en rijden we terug naar Darwin over een onverharde weg genaamd de oude Jim Jim weg. 3 Dagen Kakadu heb je dus ook echt nodig om dit grote park te bekijken. Het was een erg mooie en indrukwekkende ervaring. Omdat Mark in 1 van de buitenwijken van het centrum woont ga ik eenmaal aangekomen in Darwin met Drew en zijn vriend Gary mee naar hun hotel. Want we hebben een bon voor een gratis maaltijd in een cafe in het centrum en daar moeten we na deze dure trip natuurlijk wel gebruik van maken, nietwaar?! Drew en Gary gaan vooral voor de gezelligheid mee blijkt wel, want als we het hotel instappen waar zij verblijven is mij vrijwel direct duidelijk dat deze jongens ' ietsjes' meer te besteden hebben dan gemiddele backpacker. En ja omdat ik nu eemaal niet de bescheidenste persoon ben he, kan ik het natuurlijk ook niet laten om even van hun super schone, witte, mooi en ruime badkamer gebruik te maken en een douchje te doen. Zo Ramona weer helemaal fris en fruitig klaar voor een hapje en een drankje!! We ontmoeten de anderen van de groep ook nog en sluiten de trip gezellig met z'n allen in Darwin city af.

Dag 247: 6 augustus
Gisteravond gelukkig toch nog zo verstandig geweest om het niet al te laat te maken want vandaag is het nml. tijd voor 1 van DE jaarlijkse hoogtepunten hier in Darwin; de Darwin Cup!! Jaja ouderwetse paardenracen waar ik met Mark en nog wat andere collega's van Melville eiland en hun vrienden naar toe ga. In mijn jurk (ik pas m nog hoorrrr!!) en opgetut en al word ik bij Lockley ontvangen voor een champagne ontbijt. We zijn in totaal met zo'n 15 man en iedereen is echt netjes aangekleed; mannen in pak en vrouwen in jurkes en sommigen zelfs met hoedjes en andere haaraccesoires. Dat laatste pastte bij mij natuurlijk niet meer in mijn backpackje he. Na een champagjeglas of wat .. arriveren we een paar uur later bij de racebaan. En dat dit 1 van de populairste evementen hier is blijkt wel want het is druk en echt bijna iedereen heeft zich er ook voor gekleed. Super leuk om zo'n soort event te zien en mee te maken. Weer eens wat anders he dan een houseparty in NL. Maar goed uiteindelijk komt het wel allemaal op hetzelfde neer; Zuipennnn!! Nou ja dan moet ik er vandaag maar ook eens aan gehoor aangeven he en net zoals alle aussies met alcohol de dag beginnen. Omdat ik de smaak van de champagne wel te pakken heb besluit ik me hier maar volledig op te storten. En ja oude gewoontes krijg je er nu eenmaal niet zo snel uit ;-),... dusss lul ik me natuurlijk de VIP in haha en kan daarna zelfs met 2 gezellige vrouwen die ook wel van een drankje houden, de sponsorafdeling in het midden van de racebaan op waar we allen een uur in t rond ouwehoeren, allerlei mensen ontmoeten, 10 nieuwe vrienden erbij hebben en natuurlijk gratis flessen champagne regelen! Kijk hier voel ik me wel thuis haha. De jongens van het werk ben ik inmiddels al lang kwijt, 1 van hun heeft mn telefoon, en dans daarom tot in de late avond nog verder op de band die na afloop van de race optreed en heb een erg leuke tijd met mensen waarvan ik de voornaam geen eens weet... Erggg gezellige boel dus! Gelukkig heb ik in mijn nuchtere bui nog wat tel. nummers om mn arm geschreven en kom ik die avond nog veilig en heelhuids bij Lockley zijn huis.

Dag 248: 7 augustus
Zo en ja na zo'n dag als gisteren is het vandaag dus vooral bijkomen en relaxen. Doe daarnaast wat boodschappen, trek een baantje in Mark zijn zwembad en ga naar de bios voor Harry Potter 5. Helaas zie ik Mark niet meer als ik terugkom en kan ik hen niet meer persoonlijk bedanken voor zijn gastvrijheid, want morgenochtendvroeg is hij alweer vertrokken richting Melville eiland. Ik kan iig nog in huis blijven, dus das top en super lief van hem.

Dag 249: 8 augustus
Mark is weg en dat betekent dus dat ik het huis voor mezelf heb. Helemaal lekker dus. Ik besluit het huis dan ook meteen maar ff een schoonmaakbeurt te geven want daar heeft Mark niet echt van gehoord.... Verders lezen, zonnen, zwemmen en in Harry Potter 6, het boek, beginnen. Daarnaast nog even de stad voor een beetje internetten en foto's op cd branden. Zo vliegt de dag voorbij.

Dag 250: 9 augustus
Deze ochtend lekker er vroeg uit, van mijn ontbijtje genieten en verder lezen in HP voordat Jeff, andere collega van Melville eiland en nu een weekje vrij, mij komt ophalen voor een klein feestje in zijn huis. Hup naar de drive-in bottleshop meteen, je raad t al; ook Jeff is een aussie, en met de auto vol rijden we naar zijn huis. Jeff deelt samen met zijn vriend Jason een appartementje met uitzicht op zee. Een heerlijk plekje voor een borreltje dus ;-) Daarnaast lekker een BBQtje, muziekje luisteren en veel slap ouwehoeren (je kent t wel met een bakkie op). Kortom; 1 gezellige boel.

Dag 251: 10 augustus
Omdat we vroeg zijn begonnen met een wijntje hebben we t gelukkig niet al te laat gemaakt gisteren en sta ik 's ochtends toch alweer vroep op. Kon gelukkig blijven crashen ook. Als Jason na het heerlijke australische ontbijt met eieren en bacon (misschien dat ze daarom allemaal wel zo van een warm en vet ontbijt houden, want dat doet m toch goed na een avondje.../ dagje drinken) alweer een biertje open trekt, pas ik echter toch. Voor mij is het 'nu even' wel genoeg geweest en moet toch echt niet aan alcohol denken zeg. Afijn na een bezoekje aan het winkelcentrum enzo en een lunch bij hun huis ga ik naar het strand voor een middagje zonnen, lezen (dat boek (HP6) is me een partijtje verslavend zeggg) en wandelen. Wel een lekker strand hoor, alleen bijna geen kip te bekennen. Wat ook echt typisch voor Darwin is volgens mij want de locals komen hier nauwelijks vanwege de gevaarlijke box jellyfish en de af en toe verdwaalde krokodil of haai. Daarnaast zitten de locals volgens mij liever met een biertje in de tuin dicht bij de BBQ. Tegen zonsondergang wandel ik terug naar Jeff zijn huis waar ik de jongens op 1 van mijn pastatje trakteer. Hier dan toch maar een rood wijntje bij... Ik houd me in en hou t bij 1 flesje en val op tijd op de bank in slaap.

Dag 252: 11 augustus
Jeff en Jason zetten me vanochtend af bij mark zijn huis waar ik even lekker wat tijd voor mezelf neem. Ik bezoek het strand weer, zwem veilig tussen de vlaggen van de ' zwemmeesters/ baywatch' lifesaving club', lees verder in HP 6 en geniet van de zon. De avond sluit ik af met een filmpje op de buis is Mark zijn huis.

Dag 253: 12 augustus
Vandaag maar weer eens de stad in o.a op zoek naar een lift naar het westen. In de hostels en internetcafe's hangen overal papiertjes waar mensen een lift, auto's, tenten etc. aanbieden of vragen. Een makkelijk systeem dus,... als het werkt. Daarnaast nog even de biep in voor internetten, een nederlandse krant door lees en waar ik alvast even een kijkje neem in de lonely planet van Tokyo. Heb misschien al succes met een lift en spreek aan het begin van de avond met meisjes af bij de Mindil Beach Markt. Wat overigens sowieso een erg leuke markt is met allerlei live-optredens van muzikanten, stalletjes met etenswaren en marktkraampjes met aboriginal kunst en de typische aziatische kleding en spulletjes die je overal vind. Daarnaast hangt er een erg gezellige sfeer, ruikt t lekker naar alle aziatische hapjes, is er een mooie zonsondergang op het strand en maken vooral de leuke bezoekers het feest compleet. Met de meisjes van de mogelijke lift zien we daarna nog de afsluiter van het concert van jazz legende James Morrison. Na dit concert kom ik nog aan de praat met 2 jongens die dit event gepromoot hebben op hun radiostation, beland uiteindelijk zelfs nog in de studio voor opnames van hun radioshow en doe nog een paar drankjes en dansjes met hen gezellig in de stad. Met weer eens wat ouderwetse lekker housemuziek! Dat was een tijd geleden en moet toegeven dat ik het als ik het eenmaal hoor toch wel gemist heb hoor.

Ja en had nu nog verder een update willen geven tot vandaag, 15 augustus, maar kom helaas tijd tekort. Morgen verlaat ik iig Darwin voor een trip naar Broome, waar ik erg veel zin in heb en het ook wel eens tijd voor werd. Tot zienssss Darwin dusssss.

  • 15 Augustus 2007 - 22:29

    Sonja:

    Haaaai, ga je verhaal echt nog een ander keertje lezen... ;-)
    Wilde ff melden dat ik het jammer vind dat je er niet bij bent op Lowlands, maar we zullen zeker een drankje op je drinken!

    KUS van Sjon

  • 16 Augustus 2007 - 06:44

    Sjacco:

    ramoom, het duurt me allemaal te lang, hoe zit het met onze beachbal competitie?? Reis je terug via tel aviv? daar zit ik eind september xx Sjacco

  • 21 Augustus 2007 - 13:13

    Ilona:

    Hai moon ik heb 2 dagen geleden een mail gestuurd en dat alles prima gaat en we je missen! Geniet er maar van en kom maar gauw terug!
    dikke kussen ralph en de rest

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Darwin

Ramona

Actief sinds 19 Nov. 2006
Verslag gelezen: 133
Totaal aantal bezoekers 36642

Voorgaande reizen:

04 December 2006 - 29 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: