Daar zijn we dan weer vanuit Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Ramona Gennep - WaarBenJij.nu Daar zijn we dan weer vanuit Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Ramona Gennep - WaarBenJij.nu

Daar zijn we dan weer vanuit Sydney

Door: Ramona van Gennep

Blijf op de hoogte en volg Ramona

03 December 2007 | Australië, Sydney

Zo t heeft even een tijdje geduurd, wees niet ongerust ik leef nog en hier dan toch echt weer eventjes een update. Het is maar 6 a4tjes, ‘bijna’ net zo lang als een sinterklaas gedicht ;-)

Dag 315: 13 oktober
Zo na de vorige update te hebben getypt en spullen te hebben ingepakt is het tijd voor een nieuw avontuur. Ik ga met 2 Ned. Meisjes; Hilda en Annelinde een tour langs de Zuidwest hoek van Western Australië doen. De meisjes hebben een campervannetje gehuurd en ik kan als derde persoon mee. Super leuk en handig met zo’n campervannetje want hij is van alle gemakken voorzien en we hebben nu dus een mobiel huisje zeg maar. We toeren vandaag zo’n 200 kilometertjes en direct buiten Perth is al een mooi, groen, bosrijk heuvellandschap te zien. Ja volgens mij gaan wij ons wel vermaken hier. Echt een totaal ander landschap dan wat ik reeds eerder in Australië heb gezien. We vinden voor de nacht een campingetje aan zee en genieten hier van de zonsondergang op het strand. Daarna ad kokkerel in ons kleine keukentje en tijd voor een potje kaarten…gezelliggg.

Dag 316: 14 oktober
Vanochtend is het relaxed wakker worden in ons ‘huisje’ en daarna maken we ons klaar voor vertrek. Vandaag ga ik maar eens rijden en heb t links rijden gelijk helemaal onder de knie (denk dat t thuis even wennen zal worden ad rechterkant). De indrukwekkende bomen en al t andere groen is gelijk weer overal om ons heen te zien. Echt ontzettend genieten op de weg hier dus. We tuffen een paar uur door en maken stops in de plaatsjes Bunburry en Busselton. In Busselton bezoeken we een pier van bijna 2000 meter, genieten hier van de lunch op het strand, maken wat shots en zitten lekker int zonnetje aan zee. Daarna door naar wat andere schitterende baaitjes en strandjes bij Cape Naturaliste, wat deel uitmaakt van Leeuwin Naturaliste NP. Wist niet dat de stranden hier ook wit en het water zo turquoise zouden zijn, ik sta echt versteld. Daarnaast is de kustlijn hier op vele plekken ‘ruig’ te noemen, met heftige rotspartijen en kliffen waar grote golven op crashen (dit gebied is overigens ook 1 van de beste surfspots ter wereld). Het weer slaat ah einde van de dag een beetje om, maar dat maakt t aan zee nog heftiger en indrukwekkender met al dat noodweer in de verte. En als ik bij 1 van de uitkijkpunten op zee gewoon nog … jajaja daar zijn ze weer,…. WALVissssen zie, nou dan kan mijn dag niet meer stuk hoor!! Vandaag kamperen we op een heel mooi plekje direct aan zee en vallen we met het geluid van de golven op de achtergrond en de vele impressies van de dag in ons hoofd langzaam in een heerlijke slaap.

Dag 317: 15 oktober
Tsja en hoe kan je je dag beter beginnen met zo’n uitzicht op zo’n spot!? Goedmorninggg Australië!! En het weer is ook weer helemaal top. We bekijken eerst nog even van dichtbij de heftige golven die hier op de ‘Canal Rocks’ slaan en rijden daarna naar 1 van de grotten die het gebied rijk is; Ngilgi grot. Daar hebben we een tour en de vooral vele stalactieten (die hangende) maken dit een impressive bezoek. Zo en dan nu…. lalalalahhhh De Wijntour!! Dit gebied heeft nml. nog 1 heel erg pluspuntje en dat zijn de vele wijnvelden in en rondom Margeret River. Vandaag hobbelen we met t wagentje de 1 na de andere wijnproeverij af. Voor de lunch gaan we langs de kaas-, nootjes- en chocoladefabriek waar wij als backpackers natuurlijk even lekker los gaan en zodoende weer een bodempje hebben voor de volgende wijnproeverij’tjes hè ;-). Daarnaast is het hier ook overal zo ontzettend mooi dat we onze ogen ook uit kijken tussen t wijn proeven door… zeg maar. Ja dit is toch wel 1 van mijn favoriete daagjes van deze reis en deze ZW hoek van Australië toch wel 1 van mijn favoriete plekjes van dit continent. Zeker als we tegen het einde van de dag ook nog een plekje vinden waar windsurfers metershoge golven besurfen, het uitzicht over zee fantastisch is en we ook nog een super mooi plekje tussen vele witte lelies en bomen vinden als slaapplekje. Met 1 van onze aangeschafte flessen wijn is het daarom enorm nagenieten bij de ondergaande zon.

Dag 318: 16 oktober
Waren het gisteren de windsurfers die de golven beklommen vandaag is het de beurt aan de golfsurfers. Ze worden hier zelfs met jetski de golven ingetrokken. Ja heftige golven hier hoor hé, daar is Scheveningen echt niks bij. Kan wel uren toekijken…. voor een surflesje vandaag pas ik maar. Maar goed vandaag maar weer een lekker stukje toeren. We naderen nu de ‘echte’ bossen, want wat we eerder hebben gezien is hier niks bij… de bomen reiken wel tot een hoogte van 90 meter. Niet normaal wat een ‘palen’ hier tussen staan, echt massive mannnn en ongelofelijk om hier tussen door te rijden. Het zuidelijkste puntje van Leeuwin Naturaliste park is tevens het zuid-westelijkste puntje van Australië en hier komen de Indische en Zuidelijke Oceaan samen. Bij de vuurtoren alhier schieten we wat plaatsjes en staan ook hier weer versteld van het geweld van de zee. Daarna tuffen we richting het oosten langs de kust en ook hier weer door de vele bossen die het gebied rijk is. De bomen zijn echt fascinerend en ook hier weer zooooo ontzettend hoog. Er lijkt ook geen einde aan te komen want we rijden soms wel 2 uur achtereen volgens door alleen maar bossen. Nou kan hier ook in sommige bomen geklommen worden en dat moeten we natuurlijk ook even doen. Ja en daar sta je dan voor de ‘Bicentennial Tree’, de hoogste te beklimmen boom in Australië (we pakken t meteen ook maar gelijk goed aan!)….. wel hooggg hoor als ik zo omhoog kijk. Maar goed there we go…..!! Tis even doorbijten, weinig naar beneden kijken, via een combinatie van smalle trapjes en ijzeren ‘ sticks’ in de boom omhoog,.. maar dan heb je ook wel wat hoor: een super uitzicht over alle bomen in de omgeving op een hoogte van maar liefst 81 meter. Wow, ben trots op mezelf, want er schijnen maar 1 op de 4 mensen helemaal naar de top te gaan. Kickuhhhh horrrr! Zo en na deze prestatie heb ik wel een ijssie verdient. In het plaatsje Pemberton is het ook weer genieten van het landschap en even later rijden we via de ‘Great Forest Trees Drive’ naar onze kampeerplek in Sharron NP. Tsjonge jonge jonge…. Wat is het hier mooi met al die bomen.

Dag 319: 17 oktober
Tsja en na meer bomen waarom nog niet meer bomen?! Hoppa op naar de ‘Giant Tingle Tree’ een gigantische holle boom waar wel 2 auto’s inpassen. Vervolgens door naar de ‘Valley of the Giants Tree Top Walk’. We maken hier dus een wandeling over een soort van loopbrug door de toppen van gigantische ‘Tingle’ bomen. Ook weer ontzettend tof en indrukwekkend hoor… ik sta echt volop te genieten. Maar goed we moeten door want we zitten op een strak tijdschema. Op naar de volgende bestemming; de plaatsjes Denmark, Albany en de nationale parken op weg hier naar toe. Het regent nu alleen helaas dus besluiten we in Denmark maar even te internetten enzo. Daarnaast is het hier bij de bakkerij smikkelen en smullen van de toch wel beste pies die ik tot nu toe in AU heb gehad (en waar deze bakkerij ook om bekend staat)! Het wordt gelukkig al wat droger en als we eenmaal bij Albany zijn pakken we net voor de zonsondergang nog de ‘ Blowholes’, ‘ Gap’ en ‘Natural Bridge’ mee aan de kust. Dit zijn door de wind en zee gevormde rotsformaties waar de golven op een imposante manier door ‘ heen komen’. Echt kickuh ook weer hoor, wat is en kan de zee toch heftig zijn. Door de bewolking en de echt hele harde wind gaat ‘t er hier nu helemaal ruig aan toe en staan we ingepakt toe te kijken naar deze natuurverschijnselen,… zoals je dit toch wel kan noemen. Ja moeder natuur laat hier van zich horen! Op ons logeerplekje aan zee worden we vandaag nog vergezeld door een bekende uit NL die ik eerder aan de westkust al ben tegen gekomen. Echt toevallig toch ook weer hier helemaal in the middle of nowhere….

Dag 320: 18 oktober
Omdat we ook vannacht weer aan zee hebben gestaan is het deze ochtend weer heerlijk wakker worden, met t zonnetje in de lucht en de geuren en geluiden van de zee om ons heen. En met een lekker ontbijtje op het strand (Middelton Beach) daarbij kan je de dag toch weer niet beter beginnen of wat!? Deze ochtend is het een beetje sightseeing in en rondom Albany. Wat toch echt een bijzonder plaatsje is vanwege zijn ligging aan zee en op een berg en omgeven is door vele baaitjes, strandjes en andere bergen. Het doet me een klein beetje aan Sydney denken. Helaas moeten we door en nemen we afscheid van Albany want is het tijd om naar Perth terug te keren. We maken een mooie route langs o.a. Porongurup NP en Stirling Ranges en verder zien we om ons heen overal gele en groene velden van tarwe en gerst. Met een strak blauwe hemel op de achtergrond weer een ideaal plekje om wat fotootjes te schieten. En mijn geluk kan helemaal niet meer op als we toch gewoon, geloof t of niet, een Nederlandse molen in het landschap zien staan. Nee ik heb geen hallucinerende middelen op ;-), het is waar er staat hier gewoon een molen. Het blijkt een replica te zijn en ja wij als Nederlanders moeten daar natuurlijk even een kiekje van maken. De rest van de dag tuffen we verder richting Perth en genieten we van de mooie velden om ons heen. We vinden nog net voor het donker een slaapplekje in een park een kilometer of 50 buiten Perth. Hier genieten we van een lekker hapje, potje kaarten, lezen en schrijven op onze laatste gezamenlijke avond.

Dag 321: 19 oktober
Eenmaal in Fremantle neem ik afscheid van de meisjes en check ik weer in bij mijn favoriete hostelletje hier. Ik besluit vandaag maar naar Rottnest eiland te gaan want het is weer is top en het kan zo maar zijn dat ik binnen een paar dagen hier weg ben. Eenmaal met de veerboot op het eiland te zijn aangekomen begeef ik mij direct naar de fietsenverhuurder op het eiland. Ik heb nog 4 uur de tijd en moet zeggen dat t even doortrappen is, heuveltje op en af, maar zie toch het overgrote deel van het eiland wel. Heerlijke witte strandjes, fascinerende rotspartijen en turquoise water vormen hier de kustlijn. Het is 1 van de favoriete vakantiespots van de Australiërs en ik begrijp waarom, een klein paradijsje zo voor de kust van Perth. Na t fietsen drink ik een biertje op t terras van de plaatselijk kroeg en begeef ik me voor de zonsondergang naar 1 van de uitkijkpunten over zee bij een vuurtoren. Verders beetje lezen, sudoko’en en wandelen voordat ik de laatste veerboot naar het vaste land terug heb. De avond breng ik onder het genot van een wijntje door bij t hostel met mijn gezellige ‘medebewoners’.

Dag 322 en 323: 20 en 21 oktober

Via Marjolein kan ik deze twee dagen aan de slag bij een restaurant aan zee. Tis even bijspringen voor een goed bedrag dus waarom ook niet?! Beetje serveren, bar bedienen en ik leid zaterdag zelfs al meteen een bruiloft en verjaardagsfeestje. Na de 13 uur op zaterdag ga ik nog naar een feestje van een collegaatje van de kermis en doe hier nog wat kleine danspasjes. Zondag werk ik wat korter en ga samen met Marjo maar aan de wijn (wat kan t leven toch zwaar zijn ;-) want ik vlieg de volgende dag nml. al door naar Sydney. Er is ook een soort van feestje gaande in het hostel dus 1 en al gezelligheid tot in de late uurtjes….

Dag 324: 24 oktober
Ja had dus besloten om naar Sydney te vliegen om daar wat vrienden te bezoeken voordat ik zou doorvliegen naar Cairns om vervolgens mijn vlucht naar NL te pakken via Tokyo. Maarrrr ... ben toch van gedachte veranderd en na beraad bij Marjolein besloten de zomer in Sydney mee te pakken!! Heb mijn ticket hier naar toe nu eenmaal al geboekt en jaaa ben gek ook om naar de kou in NL terug te gaan dacht ik zo. Dat betekent dus dat ik nog een paar laatste uurtjes in Freo heb en drink daarom met Marjo nog een bakkie en geniet nog even van dit heerlijke plaatsje met zijn mooie en oude architectuur en de sfeervolle terrasjes, parkjes en straatjes. Bye Bye Perth, Freo en het ontzettend mooie en overweldigende Western Australia dusss,… Hello Sydney it’s good to be back!! Het is altijd een genot om met Qantas te reizen want hun service is top en ze ‘gooien’ je vol met voedsel en drankjes ;-) Eenmaal aangekomen bij de familie Blair thuis, mensen die ik in Vietnam heb leren kennen, is het ouderwets gezellig, klets ik met Fiona wat bij na de laatste keer dat ik hier was en sluiten de avond op zijn Australisch af met wat alcoholische versnaperingen.

Dag 325 tm 365 (wowwww een jaar weg al dus): 25 oktober tm 4 december
Omdat de reis er voor nu even soort van op zit hieronder even een overzicht van de afgelopen weken. Heb de eerste twee weken in Sydney gelogeerd bij familie Blair. Ondertussen al op zoek gegaan naar werk wat nu mijn hoogste prioriteit heeft. Daarnaast met de Blairs toch nog wel allerlei leuke dingen gedaan. Met Fiona en Steve paar keer wezen golven en naar het strand geweest. Daarnaast vele uitgebreide dinertjes, bbqtjes en drankjes,.... dit zijn echte levensgenieters hoor die van elke dag een feestje maken. Verders al een keer gezeild, drankje met Bart (vriend van Marieke en Ralph) gedaan, onder het solliciteren door lekker uit lunchen en bakjes chai latte in koffiezaakjes in de stad. Daarnaast voor het eerst sinds tijden weer eens uitgeweest naar een club en wel naar een feestje met Sander K., Junkie XL en Tom Stephan. Een en al NL dus en super leuk om Sander enzo weer te zien. Daarnaast zijn er nog wat meer bekenden en ben ik al weer snel ouderwets in mijn sas want de koelkast in de dj-booth heb ik onder controle ;-)

Het solliciteren is overigens niet zo makkelijk hier, voor een kantoorbaan moet je sowieso heel netjes gekleed komen, ze zijn hier heel strict en formeel (in heel CBD (Central Business District) heerst een pakkencultuur) wat echt heel anders is dan thuis. De meeste interessante banen zijn alleen voor een langere periode, daarnaast kennen ze me hier niet, ben ik te hoog opgeleid voor de ‘makkelijkere’ kantoorbanen, waar ik ook weer geen specifieke werkervaring in heb. Ondertussen ook nog shoppen voor een nieuwe outfit dus. Moet er kortom erg hard aantrekken maar geef niet op.

Na twee weken heb ik het bankstel bij de Blairs ingewisseld voor het luchtbed en bank bij Bart. Daar heb ik tot vandaag bij gelogeerd. Bij Bart achter lekker zwemmen in het zwembad en ga zelfs nog joggen om me maar bezig te houden. Verders bekijk ik bij Bart de Nederlandse collectie van DVD’s tussen het solliciteren door. Met nog een aantal andere NL’s, oa Imke en Teun, bezoeken we het gezellige Newtown Festival en met hen heb spreek ik nog vaker af voor een hapje en drankje. Daarnaast verken in wat nieuwe plekjes in de stad, ga ik met Teun naar voetbalwedstrijd van FC Sydney (heb gratis tickets via Steve voor op de eretribune,) check ik de gezellige zaterdag markt van Paddington, bezichtig ik met de Blairs een indrukwekkende beeldhouw tentoonstelling aan de kust bij Bondi Beach en bekijk ik de laatste mode in de winkels maar alvast want kan niet wachten om straks met mijn eerste salaris na 11 maanden eens wat nieuwe kleren aan te schaffen.

Nou en na al dat gesolliciteer, gemail en genetwerk na 3 weken toch maar eens aan de slag. Heb een baantje als serveerster in een congrescentrum waar ik waarschijnlijk als supervisor kan worden. Daarnaast verricht ik nog wat werk bij de klantenservice van Fitness First. Tussen het werk door ga ik verder nog op zoek naar een geschiktere baan.
Verders beetje bij beetje meer genieten van Sydney want er komt weer geld binnen!! Heb na 10 maanden weer parfummmmm jummmmmm en een hele lading andere luxe toiletartikelen want we gaan natuurlijk ook weer op stap ;-) En die australiers die weten wel hoe ze gekleed moet worden ook zeg. Allemaal ook echt netjes, meisjes alleen maar in cocktailjurkjes en hoge hakken, gefohnd haar en lagen make-up, niet normaal zo veel,.. echt plakaten en stuclagen zo dik. Nou hoeft dat van mij nou ook weer niet hoor, sommigen zien er ook echt niet uit en lijken allemaal zo op elkaar. Echt engels dit. Maar goed een lipglosje kan geen kwaad. Met de collega’s van het congrescentrum ga ik ook een paar x op stap en ontdek zo weer nieuwe plekken van Sydney. En Sydney heeft zo veel te bieden, ook op gebied van eten en drinken, dat je hier 365 dagen van het jaar elke dag een nieuwe lunchroom, cafe, bar of restaurant kan aandoen.

Nu alleen nog een huis en dan kan de zomer echt beginnen. Ben al druk aant zoeken maar er is veel competitie en een grote vraag naar woonruimte momenteel. Bart krijgt een andere loge dus daar ben ik nu weg. Maarrrr mag voor de aankomende 5 dagen helemaal niet klagen, want ik logeer nu een week bij Michael (vriend uit Adam maar inmiddels verhuisd naar Hong Kong en ook nog getrouwd in de tussentijd) die hier voor werk is,... int t Shangri La! Lalalala het beste hotel in Sydney. Heb vet uitzicht over de stad waar ik met een en al luxe om me heen nu in de hotelkamer dit verhaal zit af te maken. Mike is zaterdag gearriveerd en hebben gelijk dansje en drankje gedaan op groot feest (Ministry of Sound met Fedde le Grand, Bookashade, Armand van helden), naar het strand geweest, in de haven bijgekletst en met Marjo en vriend gisteren heerlijk wezen eten bij de Thais. Marjolein is ook weer back in town, dus laatste dagen super gezellie met alle bekenden om me heen. Ook weer erg leuk om Mike na precies een jaar (op afscheidsfeestje) weer te zien natuurlijk.

Afgelopen vrijdag trouwens een hele bijzondere avond gehad. Moest werken in het aquarium van Sydney waar we met de cateringtak van het congrescentrum een partijtje hadden. Toen ben ik na afloop sneaky met 1 collega (mijn baas vond t prima trouwens) het aquarium ingegaan en op ons rug in de tunnels waar alle haaien, manta rays, mega schildpadden etc leven, deze machtige dieren zitten bekijken. Heel spooky met zo’n onderwatermuziekje, int donker lagen we daar. Echt ongelofelijk en bizar, leek wel of we in een trip zaten bij wijze van spreken,... echt nauwelijks onder woorden te brengen hoe cool t was. Gelukkig waren we ook met zn tweeen want niemand zou je anders geloven met zo’n verhaal.

He en omdat we Nederlanders zijn nog even een paar regels over ons favoriete onderwerp; het weer! De zomer is hier zaterdag begonnen en moet zeggen dat t al vaak erggg warm is. Wel paar wisselvallende weken ertussen hoor. Ook vandaag weer een buite tussendoor. Maar goed onder de 20 graden komt t bijna niet meer en heb al weken geen vestje of jas ofzo aan gehad.

Afijn ik heb ontzettend zin in de aankomende maanden. Ben alleen niet voor april thuis dus. Ad ene kant natuurlijk heel jammer want mis t thuisfront wel ontzettend maar ach nog een paar maanden, voor KD reserveer ik vast een plekje op een boot ;-). Natuurlijk is alle visite nog altijd enorm van harte welkom!
De tijd is toch ook wel echt snel gegaan, ben nu vandaag precies een jaar geleden vetrokken richting Bangkok. Zo veel gezien en meegemaakt, echt ongelofelijk. Honderden avonturen en ervaringen rijker. Gelukkig heb ik mijn websites nog om het af en toe eens na te lezen en wat foto’s te bekijken. Op www.ramonavangennep.mijnalbums.nl staat weer een hele nieuwe lading. De foto’s bij deze story volgen nog.

Nou ik ga zo maar eens even luxe in bad en morgen de sauna en zwembad vant hotel maar even uitproberen voordat we aan het werk gaan. Je moet toch wat he?! Haha Tot snellos.

p.s Ben ik dan eindelijk na een jaar achter hoor.... duhhuh... maar met het programma skype op de computer kan je tegen slechts normale internetkosten live met elkaar bellen en met video (indien je een camera op computer hebt). Helemaal top. Ik heb sowieso een camera dus dan kan je mijn nieuwe tan zien haha. Als je naar www.skype.com gaat eerst het programma downloaden, installeren en account aanmaken. Mijn accountnaam is ramonavangennep, dan kan je me opzoeken. Het is hier alleen wel 10 uur later, dus zal vooral vanaf 11’en ’s avonds (ned. tijd) te bereiken zijn en anders een x ‘afspraak’ maken om in de ochtend te bellen (bij mij is het ’s avonds dan).

  • 03 December 2007 - 14:39

    Patrick:

    leuke avond gehad in de ministry?

    groetjes!!

  • 03 December 2007 - 16:32

    Marina:

    He Ramoon,

    Heb je al een huisje gevonden? Werk ze!

    Liefs van ons

  • 09 December 2007 - 21:38

    Dien:

    Lekker bezig chica! Was leuk om laatst je weer gesproken te hebben. Net terug uit Zuid Afrika voor werk...wat fantastisch! Geniet nog en tot heel snel,
    kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Ramona

Actief sinds 19 Nov. 2006
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 36623

Voorgaande reizen:

04 December 2006 - 29 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: