Hallo Perthhhh daar zijn we dan! - Reisverslag uit Fremantle, Australië van Ramona Gennep - WaarBenJij.nu Hallo Perthhhh daar zijn we dan! - Reisverslag uit Fremantle, Australië van Ramona Gennep - WaarBenJij.nu

Hallo Perthhhh daar zijn we dan!

Door: Ramona van Gennep

Blijf op de hoogte en volg Ramona

13 Oktober 2007 | Australië, Fremantle

Het is inmiddels 3 weken geleden sinds de laatste update. Daarom weer een lekkere story over de laatste avonturen en ervaringen in en rondom Perth.

Dag 293: 21 september
Ook vandaag begin ik de dag weer met mijn favo ontbijtje; muesli, kiwi's, melk en/of yoghurt. Zelfs na die mega steak van gisteravond kan ik daar nog wel een plekje voor vrij maken. Afijn de auto met pech wordt deze ochtend al vroeg weggetakeld en wij volgen met 3 jeeps verder onze weg naar de plaats waar de reparatie zal plaatsvinden. Onderweg zijn al de eerste wildbloemenvelden te zien waar deze regio om bekend staat. Daarnaast zie ik sinds maanden weer een heuvellandschap met landbouw erop en verders veel groen. In Geraldton maken Glenn en ik een 'scenic drive'. rijden over het strand, langs de kust en de haven, bezoeken een monument ter nagedachtenis van een verloren schip en drinken een biertje in de plaatselijke pub. 's Avonds hebben we met het gehele gezelschap een erg heerlijke en vanzelfsprekende grote australische BBQ.

Dag 294: 22 september
Met Glenn en zijn ouders keren we weer terug naar t noorden want wij willen graag Kalbarri en zijn nationale park nog zien. Daar zijn we gisteren door de pech met de auto nml. niet aan toe gekomen. Door de heuvels en langs de vele bloemenvelden komen we na 2,5 uur rijden in Kalbarri NP. Omdat zowel Glenn als zijn ouders niet goed te voet zijn bekijken we alleen de look-outs op de gorges die het park rijk is (eerlijk gezegd vind ik dat ook niet heel erg want heb geloof ik al 20 gorges gezien en na een tijdje zie je de verschillen niet echt meer). In het plaatsje Kalbarri stoppen we voor de lunch en zoeken een plekje op het strand. Het is er rustig en mooi aan het water. Ik neem nog wat foto's van de lokale pelikanen en daarnaast van de indrukwekkende kustlijn die ook deel uit maakt van het nationale park. Na de lunch bezoeken we een vogelcentrum, wat toch wel heel erg de moeite waard is om te bezoeken zeg. Nou heb ik t normaal helemaal niet zo mee met vogels maar wat hier allemaal rond vliegt is te gek. Zoveel verschillende soorten papageaaien, parkieten en andere australische vogels in de meest fantastische kleuren. Ja aan flora en fauna heeft Australie echt geen tekort. Hierna is het terug gassen naar Geraldton en daarna langs de kust door naar Cervantes waar de rest van het reisgezelschap zich al reeds bevindt. Toch weer gauw zo'n 600 kilometertjes er op zitten vandaag.

Dag 295: 23 september
Zo en dan vandaag naar ' The Pinnacles'!! Heb hier thuis door Patrick, Tanja en Alison al veel enthousiaste verhalen over gehoord en ontzettend blij dat ik dit ook mag zien. Nou en begrijp waar ze t over hebben, ...want zomaar vanuit het niets is daar dan een woestijn waar allemaal puntige rotsen uitsteken in de meest bizarre vormen en formaten. Sommigen reiken tot wel een hoogte van 5 meter. Overal waar ik maar om me heen kijk zie ik ' the pinnacles' . Echt fantastisch!! En de zon en lucht zijn ook helemaal tiptop voor de fototjes. Ik maak een wandeling door deze fascinerende omgeving en bij de uitgang schiet ik nog een vette close-up van 2 Galah's (roze grijze papegaai) en steken heel bijzonder een emu en 5 baby emutjes de weg over. Daarna reizen we verder richting het zuiden en bereik ik gewoon Perth! Jeetje wat een reis maak ik toch. Had niet durven dromen hier aan de andere kant van Australie ooit te komen. Ik ben blij!! We vinden ten zuiden van Perth een camping en daar spendeer ik ook de rest van de middag en avond. Ben moe na de vele kilometers de laatste dagen en omdat het hier echt even wennen aan de oude temperatuur is zeg, vooral 's avonds als een sterke wind opsteekt, duiken we allen vroeg t vouwwagentje in.

Dag 296: 24 september
Brrr das even wennen hoor de kou hier na 3 maanden 30+ en zon. Na een snel ontbijtje en de eerste regen sinds tijden daarom snel de auto in op weg naar Fremantle. Fremantle is een erg gezellig, charmant, klassiek, historisch plaatsje ten zuiden van Perth. Daar bezoeken we het maritiem museum van West Australie waar we oa een rondleiding krijgen in een onderzeeer (in het cafe van het museum heb ik overigens mijn eerste Chai Latte en ben direct verslaafd). Voor de lunch hebben we een broodje in 1 van de vele cafe's in Fremantle voordat we de rest van de groep weer zien in Kings Park. Daar is momenteel een tentoonstelling van wildbloemen te zien en schiet ik wat mooie shots. De avond spendeer ik bij familie van Glenn waar we zijn uitgenodigd voor een kleine BBQ.

Dag 297: 25 september
Na mijn laatste nacht in de vouwwagen neem ik in de ochtend afscheid van de familie en vrienden waar ik de afgelopen week mee heb gereist. Het was een fijne tijd en luxe manier van reizen maar ben eerlijk gezegd ook wel weer even toe aan wat backpackers als gezelschap. Ik check daarom in bij een hostel in Fremantle en stel eerst eens even orde op zaken; boodschappen doen, tas uit pakken en beslissen wat ik de aankomende tijd eens ga doen. Nou is hier over een paar dagen de Royal Show van Perth wat een groot event is van 8 dagen en veel werk biedt op de kermis dat deel uit maakt van de show. 1 Belletje en bezoekje op de kermis verder en ik heb voor 8 dagen werk,.. TOP dus! Verders kan ik de aankomende dagen ook jaja kunstgrasveldjes leggen, dus ben ik hier wel even een tijdje zoet.

Dag 298: 26 september
Zo daar gaan we dan hoorrrr; kunstgrasveldjes leggen. God wie had ooit gedacht dat ik dat nog zou doen. Aan de fysieke arbeite dus, beetje zand stooien, kunstgras snijden, kopje chai latte erbij en hier komen mooi mijn hoogstaande harktechnieken van t werk op de boerderie ten pas ;-), want ben vooral de gehelde dag t gras en zand aant harken. Na een dagje werk weer wat extra geld in de pocket, 's avonds eten, relaxen en beetje internetten.

Dag 299: 27 september
Door de regen beetje werken, beetje schuilen voor de regen en dan nog maar een kopje chai latte. Na deze dag maar eens de kroeg in. Ik bezoek een ierse pub waar een erg goede muzikant zijn gitaar- en zangkunsten vertoont. Terug in het hostel geniet ik tot een uurtje of 4 uur van de gezellige hostelgenoten, hun muzikale kwaliteiten en een wijntje of wat.

Dag 300: 28 september
(WOW ben gewoon al 300 dagen weg van huis en op reis!!, tsjonge jonge wat ontzettend te gek en mooi toch dat ik zover ben gekomen)
Na een goede nachtrust vandaag maar eens Fremantle verder verkennen. Ik wandel langs en door de gezellige en charmante straten met de klassieken gebouwen die zo kenmerkend zijn voor Freo. Op de weekendmarkt doe ik inkopen, lekker vers fruit en groenten, geniet daarnaast van een heerlijke lunch bij een frans pannekoekenhuisje en de vele geuren en kleuren van de markt. Verder lees ik een boekje aan het water bij de haven en zie ik even later Shivi en Itay weer, waar ik een hapje en drankje mee doe en even lekker bij klets. Daarna nog wat danspasjes want ik heb voor ruim 2 uur de programmering van de stereotoren vant hostel uitgekozen, housuh dus!

Dag 301 t/m 308: 29 september t/m 6 oktober
8 Dagen aan de slag op de kermis dus. Ja ik blijf mezelf verbazen. Maar ach het is 8 dagen x 12 uur werk, dus $$$$ vangen. Ik sta bij een vluchtsimulator. Een ouderwetse kermis attractie, dus niet al te veel werk want de bezoekers gaan liever naar engere en nieuwere attracties. Maarrr het werk is zwaar; deur van de machine open houden, gordels om doen en toch wel de meest verantwoordelijke taak; de F1 functie van het toetsenbord indrukken om de machine te starten!! Jaja mensen dit is niet zo maar even baan, dit is een zware baan met veel stress en verantwoordelijkheden, zeker 1 die op mijn CV erbij komt..... NOT hahaha. Oooh maar wel lachen hoor want de eigenaar James is engels en heeft onzettende sarcastische en cynische humor, het is dus vrnml. de gehele dag mensen bekijken, toelachen, af en toe uitlachen, grapjes maken, aan mijn tan werken, roddelen en mezelf vooral bezig houden met de ins en outs van de kermis. Weet er nu alles van; wie welke attracties heeft, t met elkaar doet, welk personeel met elkaar in de clinche legt, hoe je bij behoorlijk wat spellen in de maling wordt genomen en nauwelijks een prijs te winnen is, wat de onkosten en inkomsten van de Perth Royal Show zijn, wie wat per uur betaalt aan zijn werknemers, hoe de show t de vorige jaren heeft gedaan etc. etc. Daarnaast ben ik weer helemaal op de hoogte van alle nieuwe trends, haarkapsels en mode want de vele duizenden tieners die ik voorbij heb zien komen doen er praktisch allemaal aan mee. Ik verbaas me dr over hoe zij zich laten beinvloeden zeg, want ze lijken stuk voor stuk echt op elkaar... wat ontzettend boring. Maar goed de show heeft verder onzettend veel te bieden en tijdens mijn lunchpauzes verken ik het terrein. Het is een mix van vele shows; motor, paarden, honden, katten, schapen etc. tentoonstellingen en demonstraties van het leger, de politie, paardenverenigingen, showcorpsen etc. Daarnaast is er een kermis, huishoudbeurs en wedstrijden in bijv. houtzagen, schaapscheren, taarten bakken en bloemschikken. Elke avond wordt afgesloten met een indrukwekkende vuurwerkshow en er is natuurlijk ontzettend veel eten en drinken te verkijgen. Ik heb vrienden gemaakt met het meisje van de koffiestand en heb dus ook hier elke dag heerlijk mijn chia lattetje. Ook kom ik veel bekenden tegen die ik tijdens mijn trip van Darwin naar Perth heb ontmoet (half backpackend Perth eo is hier nml op de kermis aan het werk) en Paul en Jamaymah komen me nog opzoeken ook. Kortom; saai werk maar door alle extra's, de gezelligheid en humor van James, de bekende collega's, het heerlijke zonnige weer en de omvang en diversiteit van het evenement kom ik de dagen wel door. En zeker een unieke ervaring rijker!

Dag 309: 7 oktober
Na de laatste dag werk begin ik de 30ste vroeg, in die zin; ik ga uit!! Ja een bekende DJ uit Engeland, Mark Doyle, staat in de stad. Ondanks de 96 uur werk in 8 dagen heb ik energie genoeg om dus even lekker los te gaan. Ik zie Mark in de club en drink gezellig met hem wat drankjes (daarnaast is het erg fijn om weer even een bekend gezicht van thuis te zien), daarnaast heerlijk weer even ouderwets voetjes van de vloer en hoor ik weer eens wat nieuwe platen, wat echt een hele tijd geleden is. Daarna zoek ik bekenden op die ik in Laos heb leren keren. Bij hen thuis is nog een klein afterpartytje en na vele drankjes verder crash ik hier wat uurtjes op de vloer (dat zijn vele drankjes dus want de vloer voelt heerlijk zacht aan ;-). Een beetje brakjes toch wel keer ik tegen 12'en terug in de backpackers. En daar is het vooral bijkomen, filmpje kijken, bijslapen en uitrusten. De vermoeidheid hakt er nu toch wel echt een beetje in.....

Dag 310: 8 oktober
Vele uurtjes in mijn bedje verder sta ik uitgeslapen op. Tijd voor wat boodschappen, wasjes, internetten enzo. Daarnaast de stad in wat vind dat ik wel een cadeautje heb verdiend na al dat werk. Verders heb ik een afspraak met een kunstorganisatie die op zoek is naar mensen voor hun festivals de aankomende maanden. Het is best een pittig interview moet ik zeggen. Nou ja we zien wel, misschien komt er iets interessants uit qua werk. Ik wil t hier toch een kans geven en in ieder geval proberen. Nee heb ie Ja ken je krijgen toch?! Verders kom ik in de stad nog wat bekenden tegen die ik eerder met reizen heb ontmoet.

Dag 311: 9 oktober
Zo eerst Subiaco in, wat 1 van de buitenwijken van Perth is. Het heeft een gezellig en chique centrum met vele winkels. Ik koop hier een nieuwe spijkerbroek en in de stad trakteer ik mezelf op nieuwe oordopjes voor de ipod. Daarnaast drink ik een drankje met 2 nederlandse meisjes en adviseer hen over hun te ondernemen reis. Zij moeten nml. nog beginnen en ik ben natuurlijk al bijna rondje om... zegt de reisadviseur... Verders een beetje gebouwen bekijken en mezelf maar eens verdiepen in alle Ugg's die ze hier hebben want er is vraag naar van het thuisfront. Kortom; lekker beetje nixen en shoppen enzo wat ideale bezigheden zijn bij t wisselvallige weer van de laatste dagen. Zo kom ik de dag wel door.

Dag 312: 10 oktober
Ik heb in de ochtend nog een afspraak voor eventueel werk. Dit is een promoter die vele festivals en concerten in Perth verzorgt. Zijn werk klinkt heel interessant en ook hierbij zie ik wel waar t schip strandt. Dan is het nu eens tijd voor wat musea in de stad. Ik bezoek o.a de kunstgallerij van Western Australia, het Western Australian musuem met een wel erg mooie fototentoonstelling mag ik wel zeggen en nog een kunstcentrum waar een freaky visual arts tentoonstelling te zien is. In de avond een beetje hangen int hostel, klets gezellig met 1 van de huisgenoten (want kan dit bijna wel een huis noemen, velen verblijven hier voor maanden en er zijn dus veel bekende gezichten) en heb een lekker hapje en wijntje.

Dag 313: 11 oktober
Het weer is vandaag gelukkig weer aan de betere hand, weinig bewolking en een zonnetje dus. Een mooie gelegenheid om naar Kings Park te gaan. Vanaf t park is er een top uitzicht op de skyline van Perth. Ik maak een wandeling door het park en de botanische tuin en lig verder heerlijk in de zon te genieten van het uitzicht, mijn boek en een potje sudoko. In de ochtend bezoek ik nog het scheepswrak museum van Fremantle. Hier zijn verhalen en tekeningen over en items uit 4 nederlandse scheepswrakken te vinden. Daarnaast is er een deel van het wrak van de Batavia tentoongesteld en wordt er verteld over de VOC. Erg interessant moet ik zeggen en moet natuurlijk aan thuis denken... Na deze leuke dag is het tijd voor een klein avondje uit. Met mijn 2 favo ' huisgenoten' heb ik een hapje, wat drankjes in het hostel, bezoeken we weer de ierse pub in de stad en doen we een dansje in een foute nachtclub.

Dag 314: 12 oktober
Een beetje uitslapen en dan toch echt naar het strand want het is top weer!! Ik ga naar Cottesloe strand en lees verder in mijn boek. Het is nog te fris voor een duik in het water. Dus verders zonnen en nog beetje kletsen met wat anderen van t hostel. Daarna ga ik naar het strand van North Fremantle waar ik afgesproken heb met Marjolein!! Jaaa die is weer in Perth en toch al weer 4 maanden geleden dat ik haar voor t laatst heb gezien. Ik word door haar huisgenoot en vriendin uitgenodigd voor een wijntje en diner bij haar thuis. Superrr gezellig om weer met Marjolein te zijn en lekker int nederlands te ouwenhoeren. Daarnaast heeft de vriendin van Marjolein echt een vette woning aan de Swan rivier met een te gek uitzicht ook. Het diner wordt verzorgd door een andere vriend, die chefkok in Thailand is. Jeetje wat een heeerlijk diner zeggg met allerlei soorten vis. Ik begeef me dus weer in de chiquere kringen mag ik wel zeggen, das een tijdje geleden. Aardig wat flessen met zijn allen verder keer ik beschonken, voldaan, gelukkig en ontzettend vol terug int hostel.

Zo en daar zijn we dan weer bij t einde van deze update aangekomen. Vandaag, 13 oktober, ga ik met de nederlandse meisjes waar ik van de week een drankje mee heb gedaan een klein tripje van een paar dagen naar t zuiden ondernemen. Ontzettend veel zin in en het weer is perfect.

  • 22 Oktober 2007 - 18:13

    Neef :

    Hello "smellycousin" bedankt voor je kaartje. Fijn te horen dat het goed met je gaat in Aussieland maar dat wist ik eigenlijk al want volg nog steeds al je avonturen.. Ben eigenlijk benieuwd of je na zo'n lange tijd al met een zwaar crocodile dundee of hoe heet die gast the barefoot accent rond loopt in ieder geval zes keer per dag i am sorry made roept tenminste dat is wat ik mij kan herinneren ( jaja op mijn leeftijd blijft niet alles meer hangen ). Afijn enjoy..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Fremantle

Ramona

Actief sinds 19 Nov. 2006
Verslag gelezen: 435
Totaal aantal bezoekers 36620

Voorgaande reizen:

04 December 2006 - 29 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: