Bye bye Laos, hello Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Ramona Gennep - WaarBenJij.nu Bye bye Laos, hello Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Ramona Gennep - WaarBenJij.nu

Bye bye Laos, hello Thailand

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ramona

01 Februari 2007 | Thailand, Bangkok

Poepoe poeperdepoepo ... Zo daar zijn we weer en wel uit Thailand dit keer! In de tusssenliggende dagen nauwelijks kans gezien om de website te updaten, gelukkig nu in het moderne Thailand weer de gelegenheid voor een uitgebreid verslag van de laatste 11 dagen.

Dag 49: 22 januari
Zoals al eerder te lezen was, moest vandaag eerst het probleem met mijn creditcard opgelost worden. 3 Bezoekjes verder aan de bank en het creditcardcentrum heb ik gelukkig (pfff) mijn pas terug gekregen. Er is dus iets raars mee aan de hand. Wat,.. geen flauw idee. Kon gelukkig nog wel geld opnemen aan de balie middels mijn creditcard en paspoort, dus kan weer even wat dagen vooruit. (Inmiddels is ook de hele familie van Gennep erbij betrrokken en half Rozenburg in rep en roer om het probleem op te lossen). Door deze ' calamiteiten' zat er deze dag verders niks op dan te lunchen, kopje koffie te doen, krantje te lezen int zonnetje, beetje internetten, gezellig te dineren met Frans en Maris, die we inmiddels ook weer gespot hebben in Vientiane, en verders nog een drankje te doen om de dag mee af te sluiten. Wat vervelend toch weer....

Dag 50: 23 januari
Dan nu eindelijk Vang Vieng! Staat op vrijwel elke jonge backpacker zijn ' things to do list' in Laos, vanwege het populaire tubing wat je hier kan doen. Daarnaast is de omgeving van Vang Vieng oogverblindend mooi doordat deze omgeven is door leisteen rotsformaties en je hier diverse grotten kan bezoeken en een aantal outdoor activiteiten kan doen. Sacha en ik komen in de namiddag aan na weer een gezellig rit in de openbare bus met de lokale bevolking en al zijn vee, baggage, etenswaren en lekkere geuren ;-) We vinden in Vang Vieng een TOP guesthouse aan de andere kant van de rivier (tegenover het stadje), lekker rustig in een mooie tuin met leuke mensen en goed eten. In Vang Vieng zelf willen we nml. niet zitten want echt de hele stad staat in het teken van het op de backpackers inspringende toerisme. Op elke hoek van de straat is nml. wel een bar te vinden met TV's waarop de gehele dag alle afleveringen van Friends voorbij komen. Hoe interessant... not! We doen na aankomst een rondje stad en halen nogmaals opgelucht adem dat we in zo'n relaxte bungalow ad andere kant van de rivier zitten. Daarnaast boeken we direct een kayaktrip voor de volgende dag, want na 2 dagen Vientiane zijn we wel weer een beetje toe aan wat actie! Voor het donker zijn we weer terug in onze guesthouse voor een lekkere Laoese maaltijd. ( Na zonsondergang ist nml. pikkedonker ad andere zijde van de rivier)

Dag 51: 24 januari
Vandaag lekker kayaken!! Helemaal zin in. We bezoeken voordat t 'echte' avontuur begint eerst nog onze eerste grot in deze regio. Das wel meteen een leuke want we gaan op tubes (dat zijn dus grote rubbere banden) in bikini de grot in,.. die dus onderwater staat. Heel gezellig met de groep drijven we half peddelend en zingend (nadat ik 'When the saints go marching in! opstart ;-) de mooie grot door. Gelukkig niet veel vleermuizen onderweg! Daarna nog een kleine grot, gewoon zonder water bezocht. Na de lunch gaan we dan beginnen aan dat beetje actie. Nou en wat een actie.... de rivier staat in deze tijd een beetje laag dus WEINIG actie te zien. Maar omdat er daardoor niet zoveel stroming staat moet er wel gepeddeld worden en worden mijn bovenarmen ook nog eens getraind ;-) Helaas door het lage water is de kayaktrip wat ingekort maar ben ik toch blij dat we deze trip maken want het uitzicht is werkelijk geweldig. Vanaf de rivier krijg je toch altijd een ander en vaak beter beeld van de omgeving. Na dit eerste mooie en rustgevende stuk op de rivier, komt langerzamerhand het circus aan de Nam Ou (zo heet de rivier) in beeld, want ja hoor hier begint de tubing experience!! Steeds meer tubes met de meestal al dronken tieners en twintigers varen wij voorbij. En wanneer de eerste beats in mij oren klinken word al vrij snel duidelijk dat dit het Hersonissos/ Rimini/ Loret de Mar van Laos is. Er zijn meerdere constructies van bamboe en hout gebouwd (wat barren/ zwembad attracties moeten voorstellen) waar een soort van swings zijn aangebouwd. En ja met wat foute housebeats (en dan spreek ik over fout met de hoofdletter F), meisjes in bikini's, jongens met een wasbordje, goedkope drankjes, bier en wat leuke zwembadspeeltjes zijn is voor menig bezoeker hier het feest compleet! Ik moet erg wel erg om lachen,.. en merk dat ik oud begin te worden haha. Wij maken hier gelukkig een niet al te lange pitstop en vervolgen de trip op de rivier verder peddelend tussen de tubes (die echt nauwelijks vooruit komen) naar onze eindbestemming in Vang Vieng. Al met al een leuke dag op het water gehad. En nu ook tot inzicht gekomen dat ik dit niet nog eens over per tube moet doen (scheelt immers weer een dag in de reis). 's Avonds bij t guesthouse een heerlijke BBQ vis gehad en gezellig met de medelogees een drankje gedaan.

Dag 52: 25 januari
Om de verdere omgeving te verkennen besluiten we vandaag een scootertje te huren. Sacha en ik allebei eentje, want durf t niet met zn tweeen op 1 aan aangezien we moeten schakelen en over onverharde wegen zullen gaan. Ja we blijven toch dames he!... Na weer ff wat schakeltechnieken te hebben doorgenomen maken we een 'loop' van 35 km door de schitterende omgeving, tussen de rotsformaties/ bergen, afgelegen dorpjes met rieten en bamboe huisjes en weer even voel ik me de koningin met al dat gezwaai naar de lokale bevolking. Op de terugweg stoppen we bij de ' Tham Phu Kam' grot en de Blue Lagoon. We nemen met wat leuke en elegante Israelies een gids en gaan na een behoorlijke klim de grot in. Deze is niet zoals in Halong bay als een of andere disney attractie verlicht en maakt dit wat natuurlijker. We gaan behoorlijk diep en glij bijna een paar keer uit, maar overleven deze mooie wandeling en voel me af en toe net Alice in Wonderland. Daarna ff lekker een duik in de Blue Lagoon, die zn naam echt eer aan doet, om vervolgens voor het donker terug te rijden naar Vang Vieng. En ja hoor, 3 x raden... lekker band. Kut zit je dan in de middle of nowhere. Gelukkig kon ik me van een kaart van de omgeving herinneren dat er in de buurt een fiestenmaker moest zijn en reed daar mooi in ene keer naar toe (komt dat richtingsgevoel en kaart lees kwaliteiten me hier mooi van pas!!). En ben erg blij dat de fietsenmaker de band in ene keer plakt en we net voor het donker nog op tijd terug zijn in Vang Vieng. Daarna eten we heerlijk Indiaans eten bij Nazim restaurant, wat meerdere filialen in Laos heeft, en echt elke keer een succes is.

Dag 53: 26 januari
Laung Prabang is de bestemming van vandaag. Eerst nog een busrit van 6 uur op het programma. Zodra we bij de bussen aankomen zien we Frans en Maria meteen. Ook zij gaan naar Luang Prabang en daar reizen we tot het moment van schrijven nog steeds mee! De rit per minibus brengt ons echt in de bergen van Laos. Het is duidelijk te merken dat we richting het noorden rijden. Vele mooie uitzichten en helaas wat angstmomenten verder(de chauffeur moet echt zn rijexamen eens over doen...), komen we heelhuids aan in Luang Prabang. Wow wat is dit een mooie stad!! Het zonnetje straalt en we verkennen met 1 grote smile op ons gezicht de stad. Luang Prabang staat ook op de Unesco werelderfgoederen lijst en dat is zeker terug te zien. Enorm veel tempels, franse invloeden op de 'huis'architectuur, barretjes en restaurantjes en veel groen maken deze stad echt heel gezellig en knus. Daarnaast is het hier erg schoon en ziet alles er verzorgt uit. Ik geniet volop. Ze hebben zelfs een echte wijnbar!! En overal branden ' s avonds lampjes die de stad nog gezelliger aandoen. Daarnaast ligt de stad ad Mekong rivier wat nog eens extra charme heeft. Nou hier kan ik wel wonen dus. We eten met zn vieren even eens lekker wat anders dan noodles en rijst, PIZZA! En dat smaakt goed en wandelen ' s avonds langs de avondmarkt waar ik weer allemaal leuke kadootjes zie. Morgen toch misschien maar even gaan shoppen!!

Dag 54: 27 januari
Helaas is het weer vandaag wat anders dan gisteren; een stuk kouder en bewolkt. En moet toegeven dat dat echt veel verschil maakt op de manier waarop je de dag kan beleven. We besluiten ons er niet bij neer te leggen en doen een sightseeeing wandelroute door de stad langs de mooiste tempels. Op een gegeven moment moet je hier wel keuzes in gaan maken want de stad heeft heel veel tempels en ik vind ze eerlijk gezegd allemaal een beetje op elkaar lijken. Ik ben echter wel verrast door 1 tempel, dat is Wat Xieng Thong, vanwege het glasmozaik wat ze hier hebben gebruikt. Heb dit nml. nog nooit eerder gezien en is echt wat anders en indrukwekkend na al dat bladgoud wat de meeste tempels kennen. Omdat we het echt een beetje koud zelfs krijgen komt Frans met het idee om een fles pastis te kopen in de wijnbar en brengen we heel gezellig en warm hier de rest van de middag en begin van de avond door!! Daarna een beetje aangeschoten de nachtmarkt op... Zelfs nog wat gekocht en erg gelachen met de verkoopsters op de markt, had nml een zelf gemaakt 'laonees' liedje verzonnen waarvoor ik denk auteursrechten voor ga aanvragen want was regelrecht 1 grote hit ;-)Al met al toch nog een erg leuke dag gehad. Daarna nog even met het thuisfront gebeld en vernam dat mn bankpas en creditcard op de 1 of andere manier dus geblokkeerd zijn en nieuw passen krijg. Tjaaa hoe dan?? Echt vaag dit. Ik kan iig geld lenen van mijn reisgenoten want in Luang Prabang is geen ATM te bekennen en de banken zijn inmiddels gesloten om te checken of mn passen t toch niet doen.

Dag 55: 28 januari
Van meerdere mensen heb ik gehoord dat de omgeving van Nhong Khiaw ten noorden van Lunag Prabang echt de moeite waard is om naar toe te gaan en daarom nemen we vandaag de boot over de Mekong en Nam Ou rivier richting dit plaatsje. Vooral de bootrit schijnt geweldig te zijn en kiezen daarom voor de boot ipv de bus die er echter korter over doet. We hebben geluk want hebben met zn 4en een priveboot met 'iets' betere stoeltjes dan de boot waarop we eerst met 6 anderen op zaten. Nog steeds geen luxe maar toch blij want de tocht duurt uiteindelijk bijna 2 uur langer dan verteld werd en we komen uiteindelijk net voor het donker (na bijna 8 uur varen) aan in Nhong Khiaw. De tocht is super mooi maar ook best fris want door de wind, het opspattende water en het onbreken van een zonnetje is dit heel wat anders dan een warme cruise zoals je op de Loveboat op Tv zag ;-). Zodra we arriveren in Nhong Khiaw besluiten we daarom ook maar de iets luxere bungalow met warm water te nemen, want shit wat koelt t hier af 's avonds. Ook hier is een Nazim restuarant!! En ja hoor ook deze serveert heerlijk Indiaans voedsel. Vol van de curries en vermoeid na de lange reis kruipen Sacha en ik snel de dekens in om ons tegen de kou te ' beschermen'. Ik heb echter verbazingwekkend genoeg energie om in ene keer, ' Er komt een vroeu bij de dokter' uit te lezen!! Maar ja das ook wel een verdomd goed boek zeg en niet te stoppen als je eenmaal begint.

Dag 56: 29 januari
Ook in de ochtend is het nog frisjes hier hoog in de bergen maar zodra de mist optrekt komt er een stralend blauwe lucht tevoorschijn en zien we nog eens hoe mooi het hier eigenlijk is. Vandaag maken we twee wandelingen in de omgeving. De eerste maken we naar een grot verderop. Onderweg stoppen we voor een paar potjes jeu de boules gezellig met een kopje thee en een koekje erbij (Jeu de boules wordt overigens echt overal in Cambodja, Laos en Vietnam gespeeld.) Na de lunch maken we nog een wandeling door de bosjes enzo over een smal paadje langs de rivier. Deze weg moest naar een ' Bamboo' dorpje leiden, maar op een gegeven moment was niet echt meer duidelijk waar t pad liep en keren we halverwege om. Hebben we iig nog even tijd om op een strandje ad rivier van de zon te genieten en komen we voor de kou en het donker terug voor een ' sundowner' in het dorpje. Voor de verandering weer ff lekker ' Naziemen' voor de avondmaaltijd!! Daarna nog het Lao Lao drankje (shots van 45%) gedronken met wat gezellige mannen uit Frankrijk en Nederland... word je toch immers weer wat warmer van ;-)

Dag 57: 30 januari
Zo toch wel blij hoor moet ik toegeven dat we voor die 2 dollar per nacht meer een warme douche hebben want ook nu weer zooo koud. Sacha en ik blijven vandaag ook verstandig wat langer in bed liggen tot de zon weer wat meer schijnt. Om 11.00 uur pakken we de bus richting Udomxia, waar vandaan we hopelijk nog een bus kunnen pakken naar Pak Beng, waar de boot richting de Thaise grens van vertrekt. Een lange en mooie rit door de bergen verder komen we iets vertraagt in Udomxia aan. En met een beetje doordrammen en -vragen lukt het ons, wonder boven wonder, zelfs nog een directe rit naar Pak Beng te regelen per pick-up. Dat is dan wel een ' upgepimpte' pick' up met dak en bankjes!! Helaas alleen geen ramen en vloerverwarming ... dus rijden we de laatste uurtjes, na een korte stop voor een jaja lekke band, door de kou naar Pak Beng (gelukkig zo slim om mn slaapzak uit n tas te halen dus achteraf gezien viel het met doe kou nog best mee). Helemaal happy komen we toch in Pak Beng 's avonds aan want dit scheelt ons toch een dag reizen.

Dag 58: 31 januari
Deze ochtend ben ik helemaal blij dat we die dag ervoor een warme douche hadden want waar we nu slapen is er geen licht in de badkamer en geen warm water en te koud om uberhaupt te douchen. Daarom snel de kleren van gisteren weer aan en nemen we na het ontbijt de boot richting Thailand! Ben onverwacht een stuk langer in Laos gebleven maar nu toch wel blij om naar Thailand te gaan. De bootreis naar de grens is echter nog te mooi voor woorden en we zitten in het deel op de boot waar het dak open kan in de beste stoelen, dus met t zonnetje en een glimlach op mn gezicht verlaat ik dit mooie, indrukwekkende en vooral relaxte land. Onderweg komen we zelfs nog langs een boot met wel heel apart transport aan boord: 3 olifanten!! En ook nu kan het geluk niet op want we redden t zelfs om nog de grens van Thailand te halen (zeer blij dat de douane bij Laos vandaag heel relaxed is!!) en een bus naar Chang Mai te nemen. Dit had ik echt niet verwacht en hebben gewoon doordat alles mee zit qua vervoer zeker 2 dagen aan tijd gewonnen! En om de dag compleet te maken werkt mn bankpas gewoon en zet de chauffeur van het mini busje ons bij een top hotel met zwembad, dikke bedden, warm water en een top service voor 5 euro per kamer per nacht af. Zo das nog eens een goede start van een reis door een nieuw land! Bye bye LAOS, welcome Thailand!!!

Dag 59: 1 februari
Zo daar zijn we mee tot vandaag gekomen. Na een heerlijke nachtrust in de luxe kamer ontbijten we gezellig met zn vieren in het door Isrealies gerunde hotel. Is toch wel ook lekker dat de sevice en alle voorzieningen in Thailand wat beter zijn dan zoals in Laos en Cambodja. Daarnaast is het hier niet uitgestorven op straat om 10.00 uur ' s avonds, is dit een grote stad waar veel gebeurt en is de temperatuur zeer aangenaam (26 graden en zon). Vandaag de grootste en belangrijkste tempels bezocht en lekker rondgewandeld, gegeten, koffie en theetje her en der gedaan en jaja een frans engels grammar boek gekocht. Heb nml behoefte om mn talen hier wat bij te slijpen (vraag me aub niet waar dit vandaan komt), heb er hier nu ook genoeg tijd voor en daarnaast fransen en canadezen om mee te oefenen. Nu na 3 uur typen, gaan we zo de nachtmarkt op wat de grootse attractie van Chang Mai schijnt te zijn. Eens even kijken of er nog wat te shoppen valt ;)

(Op mn fotowebsite staan trouwens weer wat meer foto's en ben op mn thaise nummer t/m 16 feb. te bereiken: +66(0)8 7698 5394)

• 01 Februari 2007 - 18:40

Lekkerrrrrrrrrrrrr !!
    Ik n huis op scheveningen...druk druk...blij !! XXX

• 02 Februari 2007 - 11:47

Martijn De Beer:

Jeetje, klinkt niet slecht allemaal... ben jaloers! Je moet even de groeten doen aan Vinnie en Anita, die lopen ook ergens rond in Thailand (vinnie.waarbenjij.nu)

• 03 Februari 2007 - 17:54

Sonja:

Heee chica, weer heerlijke verhalen meid! En ja gelukkig ben ik niet de enige die oud aan het worden is.... Dat is het leuke ervan...we worden samen oud!! HAHA Nog effe en je hoort ook bij de club van 30-ers.
    Probeerde je net te bellen, maar helaas kreeg ik een Thais vrouwtje aan de lijn... ook leuk
    DOEI
    Kus van Sjonnie

• 05 Februari 2007 - 15:54

Marco (en Folke):

Ja ik ben ook niet zo bij de hand dus ik heb een reactie bij vietnam gedaan.
    Omdat we nu echt aan tafel moeten moet je daar maar even kijken.
    Doei, doei

• 06 Februari 2007 - 12:36

Paula:

Hoi wijffie,

Vermaak je je een beetje in Noord Thailand? Als je tijd hebt raad ik je Pai(erg relaxt) en Mae Hong Son (longnecks) aan!

doeidoei

• 07 Februari 2007 - 17:18

Sonja:

Heee Ramoon, de hype is overgewaaid!!!!! Gisteren met de metro naar het werk gegaan en 1 rose pyama (van top tot teen) en 2 oversized joggingbroeken gespot!!!!!!!!!
    Was leuk je van de week effe gesproken te hebben. Geniet van die laatste weken in Thailand.

DOEI, Sonja

• 14 Februari 2007 - 16:49

Papa:

ramoon hier eenbericht van Pa. ik ben aan het klussen bij iloon en johan, Hoe gaat het met jou? met ma gaat alles goed,hoe is het met de pasjes? ik ga nu naar huis eten, dag lief! xx,pa.